top of page

5 tips voor meer bereik op Instagram


5 tips voor meer bereik op Instagram
5 tips voor meer bereik op Instagram

Instagram is hét social media platform van dit moment, ook voor merken en bedrijven. Als je je strategie een beetje slim aanpakt, vliegen de likes, comments en nieuwe volgers je er al gauw om de oren. Maar als goede marketeer weet je: het kan altijd beter. We delen 5 supersnelle tips om je bereik op Instagram bijna moeiteloos verder te vergroten.


1. Tag locaties

Soms zijn marketeers zo druk bezig met hashtags om hun Instagrampost extra zichtbaar te maken, dat ze een nét zo belangrijk aspect vergeten: locatietagging. En dat is zonde, want een locatie werkt binnen Instagram ook als een soort hashtag.

Dat houdt in dat iedereen die zoekt of klikt op een bepaalde locatie – en dat gebeurt heel regelmatig – posts ziet waarin deze locatie als tag is toegevoegd. De locatie kan zo specifiek of generiek zijn als je zelf wilt: van een volledige provincie tot een straat of bedrijfsgebouw Daarmee is het een super gemakkelijke manier om je zichtbaarheid te vergroten en meer kans te maken om gevonden te worden. Het mag de plek zijn waar je foto daadwerkelijk genomen is, maar het hoeft zeker niet.


Je post wordt extra zichtbaar als hij terechtkomt in het ‘top-tabje’ van een locatie. De kans dat hij daar een plaats krijgt, is groter als de locatie niet wordt overspoeld door honderdduizenden posts. Aan de andere kant wordt een locatie met amper posts vrijwel nooit bekeken. Tag voor optimale zichtbaarheid een locatie die hier qua populariteit tussenin zit.


2. Tag accounts

Wil je op Instagram de aandacht trekken van een belangrijke samenwerkingspartner, influencer of belangrijke autoriteit in jouw branche? Je kunt posten tot je een ons weegt, maar er is geen enkele garantie dat je post gezien wordt. Een betere manier is om de account van deze personen of organisaties te taggen in je post. Standaard krijgen deze accounts een notificatie, en de kans is dan groter dat zij je content zien, liken of zelfs delen. Een snelle manier om je interactie op Instagram te vergroten en je bij de juiste mensen in de kijker te spelen.


Mooi meegenomen: afhankelijk van de instellingen van getagde accounts, verschijnt je post ook automatisch op hun profieloverzicht onder het tabje ‘tags'. In andere gevallen moet je post dan eerst ‘goedgekeurd’ worden door het getagde account. Maar gebeurt dat, dan kan je dat flink wat extra bereik opleveren, zeker als het getagde account veel volgers heeft.

3. Reageer altijd op relevante comments

Interactie is onmisbaar om een sterk merk op te bouwen. Een merkrelatie ontstaat namelijk nooit door alleen te zenden, en wordt altijd opgebouwd door gesprekken. Dat op zich is natuurlijk reden genoeg om te reageren op comments onder je posts. Dat geldt niet alleen voor Instagram, maar voor elk platform.


Maar meer interactie heeft op Instagram een ander voordeel. In ons artikel over het algoritme van Instagram, deelden we welke factoren Instagram meeweegt om te bepalen welke posts bovenaan de feed van een gebruiker komen te staan. Over één factor is Instagram heel transparant: interacties (likes, comments, reshares) behoren tot de belangrijkste signalen dat een bepaalde post waardevol is. Heeft iemand veel interactie met jouw account, dan gaat Instagram ervan uit dat die persoon dicht bij jouw merk staat en meer van je content wil bekijken.


Posts met veel interacties komen bovendien hoger te staan in zoekresultaten, in voorgestelde posts aan anderen, of misschien zelfs wel op de ontdek-pagina. Kortom: meer bereik. Reageer dus altijd op relevante comments, ga het gesprek aan, lok nieuwe reacties uit en profiteer tegelijkertijd van meer bereik. De werking van het Instagram-algoritme zorgt er automatisch voor dat goed presterende posts een extra duwtje in de rug krijgen, aangezien interacties en bereik elkaar versterken. Een sneeuwbaleffect, als het ware: hoe meer interacties je post uitlokt, hoe groter je bereik wordt. Maar vervolgens geldt weer: hoe groter je bereik is, hoe meer interacties je kan verwachten. Deze cirkel kan doorgaan tot Instagram geen nieuwe gebruikers meer ‘vindt’ voor wie jouw post waardevol kan zijn.

4. Zet in je Instagram-naam over welke topics je post

Deze tip is supersnel, maar ook relatief onbekend. Je kunt naast je handle (jouw ‘Instagram-adres’) ook zelf je naam kiezen op Instagram, en zo profiteren van extra zichtbaarheid. Hoe dat werkt? Zodra je in je Instagram-naam vermeldt over welke topics je post, wordt je account vaker getoond in zoekresultaten. De zoekresultaten-pagina op Instagram wordt namelijk niet alleen gevuld met posts, maar ook met relevante accounts.


Dus als ik bijvoorbeeld zoek op ‘hovenier’, dan krijg ik resultaten van accounts die ofwel hovenier in hun bedrijfsnaam hebben staan (bijvoorbeeld Van den Brink Hovenier), ofwel accounts die het slim in hun handle (hovenier_gardenvision) of naam hebben verwerkt (bijvoorbeeld Art Gardens ???? | Hovenier).

Zo kun je met je naam of handle zelf bepalen op welke zoektermen je gevonden wil worden, en je bereik verder vergroten. Je branche of relevante onderwerpen kunnen dus handige tools zijn om je vindbaarheid te vergroten voor mensen die jouw bedrijf of merk nog niet kennen. Misschien een dooddoener, maar zorg er daarnaast wel altijd voor dat je ook je bedrijfsnaam vermeldt in je Instagram-naam of -handle. Als mensen je bedrijfsnaam eenmaal kennen, moeten ze je tenslotte ook gewoon kunnen vinden.


5. Gebruik trending hashtags

‘Wat is nu het ideale aantal hashtags op Instagram?’ is een vraag die social media managers blijft bezighouden, terwijl een veel belangrijkere vraag over het hoofd wordt gezien: wélke hashtags zijn ideaal op Instagram? Wil je gevonden worden met hashtags, dan moet je – net als bij locaties – mikken op het ‘populair’-tabje. Dit is het tabblad dat automatisch wordt geopend zodra je op een hashtag klikt, met een overzicht van de populairste posts binnen die hashtag.


Net als voor locaties, geldt ook hier dat een hashtag die miljoenen keren gebruikt wordt, niet per se beter is. Het is immers bijna onmogelijk om tussen ontelbare posts op te vallen met jouw foto of video. Tegelijkertijd levert een post met een totaal onbekende hashtag ook geen extra bereik op. Het is daarom ook hier verstandig om te kiezen voor hashtags die hier qua populariteit tussenin zitten. Daarbij is het goed om telkens te bedenken welke hashtags trending – en dus zeer actueel en sterk in opkomst – zijn. Anders dan Twitter biedt Instagram helaas geen overzicht met actuele trending hashtag. Professionele social media management platformen bieden uitkomst, en stellen je in staat hashtags en trending topics te volgen en ideeën voor je content te vinden.


Beschik je niet over dergelijke software, dan kun je met logisch verstand ook al een eind komen. Vermoed je bijvoorbeeld dat #winteroutfitsideas (1700 berichten) een goede hashtag voor jouw kledingmerk is? Hartje zomer is het misschien toch niet het allerbeste idee om hem te gebruiken, zeker als er al weken geen nieuwe berichten met die hashtag zijn verschenen.


Bron: coosto.com

bottom of page