top of page

8 tips om je teksten écht persoonlijk te maken

Persoonlijke teksten zorgen voor meer vertrouwen bij je lezers en voor een hogere conversie. En ze lezen ook nog eens lekker. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw teksten écht persoonlijk aanvoelen? In deze blog geef ik je 9 tips die je direct kunt toepassen.

Een persoonlijke tekst. Wat is dat eigenlijk? Je kan zeggen dat een tekst persoonlijk is als lezers het gevoel hebben dat er een persoon achter de tekst zit. Dat ze geen tekst van een computer lezen, maar van een mens van vlees en bloed. Dat klinkt logisch, maar zeker in een digitale omgeving kan er een grote afstand ontstaan tussen schrijver en lezers.


Het gevoel dat de tekst van een echt mens afkomt, noemen informatica- en psychologie-experts ‘social presence’. Oftewel: sociale nabijheid. Hoe stimuleer je die sociale nabijheid in jouw teksten? 8 tips:

  1. Schrijf zoals je praat

    1. Deze tip is heel simpel: wil je een persoonlijke tekst schrijven? Schrijf dan als een persoon. Schrijf dus zoals je praat. In de praktijk betekent dat korte zinnen en heldere taal. Verplaats je in je doelgroep, en schrijf je verhaal op zoals je het je lezers tijdens een kop koffie zou vertellen.

  2. Speel in op emoties

    1. Mensen zijn emotionele wezens. Daar kan jij gebruik van maken als je je teksten persoonlijker wilt maken. Met beeldspraak, gezegdes en bijvoeglijke naamwoorden kan je op de emoties van je lezers inspelen. Gebruik bijvoorbeeld krachtwoorden als ‘openhartig’, ‘beeldschoon’ of ‘vernederend’ om je tekst tot leven te wekken.

  3. Verklein de afstand tot je lezers

    1. Als je de afstand tussen jou en je lezers kleiner wilt maken, moet je afstandelijke taal natuurlijk vermijden. Dus geen ‘u’ maar ‘jij’, geen ‘wij van…’ maar ‘ik’. Respect voor je lezers is belangrijk. Maar dat respect zit niet in het woordje ‘u’. Sterker nog, volgens communicatie-expert Olaf Geysendorpher wordt ‘u’ soms juist als betuttelend ervaren.

  4. Citeer echte mensen

    1. Haal je bronnen aan in je tekst? Citeer deze dan, en noem altijd liever een persoon dan een organisatie. Daarmee krijgen je lezers het gevoel dat die bronnen ook echte mensen zijn. Een citaat van Elon Musk voelt een stuk persoonlijker dan een rapport van het Tesla.

  5. Ga in gesprek met je lezers

    1. Iets aan je lezers vertellen is één ding, maar het wordt pas écht persoonlijk als je met elkaar in gesprek gaat. Met een klein beetje interactie maak je van een vlakke tekst al een gesprek. Stel je lezers bijvoorbeeld een directe vraag: “Hoe denk jij hierover?” “Hoe pak jij dat aan?” “Heb jij je vakantie al geboekt?”

  6. Verwerk jezelf in je teksten

    1. Voor sommige schrijvers is het gebruik van ‘ik’ nog steeds verboden. Waarom? Mogen mensen niet weten dat jij de tekst hebt geschreven? Oké, het past niet altijd. Het zou gek zijn als een redacteur bij de Belastingdienst ‘ik’ zou gebruiken in een artikel over de belastingaangifte. Maar vaak is ‘ik’ juist een fijne, persoonlijke toevoeging aan een tekst. Kijk bijvoorbeeld eens naar de volgende twee zinnen:

  7. Gebruik foto’s van mensen

  8. Vertel wat over jezelf

    1. Wil jij duidelijk maken dat er een echt persoon achter jouw tekst zit? Vertel dan wat over jezelf. Dat doe je natuurlijk al een beetje als je schrijft zoals je praat of wanneer je ‘ik’ in de tekst gebruikt. Maar je kan nog een stap verder gaan.

Bron: frankwatching.com

bottom of page