Het geheim van een goede contentmarketingstrategie
Voor startende ondernemers kan een contentmarketingstrategie een goede mogelijkheid zijn om producten en kennis onder de aandacht te brengen. In dit artikel gaan we in op de volgende vragen: wat is contentmarketing, wat kun je hiermee als merk of bedrijf bereiken en hoe stel je een goede strategie samen?
Contentmarketing, wat is dat?
Contentmarketing is een marketingtechniek waarbij je relevante en waardevolle content creëert en verspreidt. Je vervult een behoefte van de doelgroep door jouw content beschikbaar te stellen. Tegelijkertijd heeft dit als doel jouw klanten tot actie aan te zetten. Dit kan onder meer gaan om het delen van jouw content via verschillende social media-kanalen, zoals Twitter, Instagram of LinkedIn.
Content is een verzamelnaam voor informatie die je kunt delen. Dat kan zijn in tekst, beeld of video. De term slaat meestal op online informatie.
Contentmarketing is dus niet eenzijdig reclame maken voor jouw producten of diensten, maar kenmerkt zich juist door de communicatie met potentiële klanten, zonder dat je op directe wijze iets probeert te verkopen. Je biedt een oplossing voor een probleem en presenteert jezelf als deskundige of autoriteit op jouw vakgebied. Door het geven en delen van betrouwbare en waardevolle informatie bied je met jouw content een toegevoegde waarde want zoals je weet is content KING!
Waarom zou je met contentmarketing moeten beginnen?
Als je deze vorm van marketing besluit toe te passen, moet je wel bereid zijn om hier de nodige tijd en moeite in te steken. Contentmarketing bedrijven vereist een lange adem, omdat je de bekendheid langzaam opbouwt.
Een advertentie plaatsen of een reclamecampagne lanceren is tijdelijk, contentmarketing is structureel. Je wilt dat potentiële kopers veranderen in (vaste) klanten en in het beste geval zelfs online ambassadeurs van jouw bedrijf worden. Je gaat dus proberen om met hen een relatie op te bouwen voor de lange termijn.
Een van de doelen van contentmarketing is dan ook dat anderen over jou of je producten praten en aanbevelingen geven. Je kunt namelijk zelf nog zo hard roepen wat een mooi product of dienst je levert, maar als anderen dit doen, is dat een onbetaalbare vorm van promotie. Geen betere free-publicity dan positieve mond-tot-mondreclame.
Hoe bereik je de doelgroep?
Contentmarketing draait dus om het geven van betrouwbare informatie, maar hoe bereik je hiermee de juiste doelgroep? Dit kun je doen door zowel offline als online-kanalen te gebruiken om de informatie te verspreiden en te delen.
Hoe pak je het aan?
Je hebt een platform nodig om informatie te delen. In de meeste gevallen is dit in eerste instantie jouw zakelijke website. Bezoekers komen niet vanzelf bij je langs, ze moeten er wel naar toe worden doorverwezen. Door middel van Google advertising (zoeken op keywords) haal je héél wat potentiele klanten naar jouw website toe. Zorg er tevens voor dat je website SEO (zoekmachineoptimalisatie) geoptimaliseerd is. Hiermee zorg je ervoor dat jouw website online beter vindbaar wordt.
Zet de juiste social media-kanalen in
Door actief te zijn op sites als Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter is de kans groot dat je potentiële klanten bereikt. Social media biedt nieuwe mogelijkheden om bekendheid voor jouw bedrijf te generen en je als autoriteit te presenteren. Langzaam bouw je een steeds groter netwerk van volgers op, waardoor je bereik steeds groter wordt.
Zoek op LinkedIn bijvoorbeeld relevante groepen en deel daar je kennis en expertise. Je kunt deelnemen aan discussies, vragen beantwoorden, interessante artikelen van jezelf of uit jouw vakgebied aandragen of tips geven. Je presenteert jezelf als autoriteit op jouw vakgebied. Op termijn kan dat waardevolle contacten opleveren en dat is precies wat je wilt bereiken in een groep.
Via Twitter kun je kennisartikelen, nieuws of andere inhoudelijke informatie (her)publiceren. Dat is een eenvoudige manier om te laten zien dat je verstand van zaken hebt. Ook verwijzen naar andere nieuws- en informatiebronnen zal jouw deskundigheid onderstrepen.
Handige tips hierbij zijn het meerdere keren aanbieden van jouw content (alleen dan net op een andere manier), zodat het niet een directe kopie van een eerdere tweet is. Verstuur verder tweets mét afbeeldingen: dit vergroot niet alleen aanzienlijk de kans op een retweet, maar triggert een lezer ook meer om op de link te klikken.
Ga discussies niet uit de weg
Als je als deskundige gevonden wilt worden, moet je jezelf laten zien. Dit doe je uiteraard door je werk goed te doen, maar ook door je mening te laten horen en te reageren op reacties onder een artikel. Ga de dialoog aan met bezoekers!
Schroom verder niet om een afwijkende mening te geven (mits je jouw standpunt goed kunt onderbouwen). Blogs die discussie opleveren, genereren al snel meer verkeer op social media en dat leidt weer tot extra bezoekers op je website.