Hoe adverteren op Facebook?
Een Facebookadvertentie maken voor je zaak, is dat niet boven je petje? Heb je daarvoor geen marketingdiploma nodig? Of een voorgeschiedenis als whizzkid die sinds de pubertijd met computers en het internet goochelt? Het antwoord op deze vragen is nee, nee en nee. En ja: je kunt het! Met een beetje hulp van ONE MAN AGECNY zet je de stap naar het maken van je eigen advertentie; plaats je ze op Facebook en Instagram en gebruik je beide platformen om je zaak in de kijker te zetten.
Advertenties maken deel uit van je Facebookadvertentiecampagne
Je kunt sociale mediaplatformen als Facebook en Instagram prima gebruiken om je zaak een boost te geven. De manieren waarop je dat kunt doen, zijn legio. Rake, originele posts over wat je te bieden hebt via een bedrijfspagina; producten die je verkoopt via Instagram of Facebook; subpagina’s waarop je events in de kijker zet…
Advertenties zijn een onlosmakelijk deel van het opzetten van een geslaagde campagne. Hoe beter je advertentie is opgesteld, hoe beter die gaat scoren. In tegenstelling tot de andere mogelijkheden (zoals gewoon een post plaatsen op je pagina naar je volgers) zijn die betalend, maar door de mogelijkheden van Facebook en Instagram om jouw advertenties bij de juiste doelgroep terecht te laten komen, is je geld hier slim besteed. Je bepaalt bovendien zelf hoeveel je uitgeeft – spaarzaam adverteren is dus wel degelijk mogelijk.
De eerste stapjes van jouw advertentiecampagne
Als je beslist om een advertentiecampagne op Facebook en/of Instagram op te zetten, begin je met een eenvoudige stap: het openen van een account in de Meta Business Suite. Meta komt van het bedrijf dat een paraplu vormt boven Facebook. Die Suite is een overkoepelend platform, dat jou de mogelijkheid biedt om het overzicht te bewaren. Je krijgt er een grafisch, duidelijk beeld van je campagnes en de bijhorende advertenties; kunt perfect zien wat er loopt op Facebook en welke ads je via Instagram hebt gelanceerd. Je beheert er de volledige monitoring: van doelgroepen over gebruikersstatistieken tot het budget dat je wilt uittrekken om je zaak een boost te geven.
Heb je al een Facebookpagina voor je zaak? Een Instagramverhaal over jouw producten? Je kunt dit paswoord perfect gebruiken om de deur naar de Meta Business Suite te laten openzwaaien. Als je inlogt, krijg je de eerste keer de vraag om de naam van je zaak, jouw gegevens en een zakelijk e-mailadres in te geven. Als je die eenmaal hebt bevestigd, heb je toegang. Nu rest je nog de Facebookpagina of Instagramaccount van je zaak aan deze account te koppelen. Dat doe je, door in de instellingen op het tabblad ‘Advertenties’ te klikken en de stapjes te volgen.
Nu komt het erop aan om zo eenvoudig mogelijk de Meta Pixel te installeren. Deze pixel verbindt jouw Facebookadvertenties met je website en geeft informatie door over wat bezoekers op jouw site doen, nadat ze op de advertentie hebben geklikt. Het is een middel om te weten te komen of je advertenties effectief resultaat hebben. Je maakt je eigen Meta Pixel aan bij Gebeurtenisbeheer. Daar krijg je een stukje code mee, dat je, om het handig te houden, best met een Tag Manager op je site installeert. Dat laatste is een gratis tool waarmee je heel gemakkelijk codes kunt toevoegen aan je website.
Kan je wat ondersteuning gebruiken om te adverteren op Facebook, dan kan je uiteraard terecht bij ONE MAN AGENCY.
De échte start van je Facebookcampagne
Nu het belangrijkste voorbereidende werk is gedaan, kan je écht starten met je eerste campagne. Dat doe je, door in de advertentiesectie van je Meta Business Suite op de magische knop ‘Advertentie maken’ te klikken. En hop: we zijn vertrokken!
Kiezen van een doel
Je begint met het kiezen van een doel. Al naargelang je wensen voor je zaak kies je ervoor om:
Automatische advertenties te genereren die in de loop van de tijd veranderen – Facebook test zes alternatieven en kiest er de beste voor jouw zaak uit.
Meer websitebezoekers naar je site te lokken
Een bericht te promoten
Je pagina of bedrijf in de kijker te zetten
Meer leads (lees: aanvragen om informatie over je producten of diensten) te genereren.
Voor elk doel zal op Facebook of Instagram een aangepaste advertentie verschijnen.
Maak je advertentie
Je kunt je eigen advertentie binnenin de Meta Business Suite ontwerpen. Hoe ze er moet uitzien; wat voor media je gaat gebruiken en waar (Facebook – Instagram) je ze precies gaat lanceren: het zijn allemaal keuzes die je hier kunt maken. Wil je, voor je er de eerste keer aan begint, liever eerst wat inspiratie opdoen? Eens over het muurtje kijken naar hoe anderen het aanpakken? Dat kan! In de Meta Advertentiebibliotheek kan je rondneuzen in alle actieve Meta-advertenties én die van je concurrenten.
Publiek / budget / tijd / plaats
Bij Meta kan je zelf aan de knoppen draaien als het op advertenties en campagnes aankomt. Zo kan je bijvoorbeeld voor de lancering kiezen naar welk publiek je advertentie gericht is. De mate waarin je tijdens dat proces aan finetuning kunt doen, illustreert de kracht van een platform als Facebook. Zo kun je keuzes maken rond leeftijd, woonplaats, geslacht of moedertaal van je advertentiepubliek. En dan maken we nog maar een kleine selectie uit de indrukwekkende grabbelton van schakelaartjes die je rond je publiek kunt aan- of afzetten. Maar ook over het budget dat je wilt spenderen; over de periode waarin je advertentie mag lopen of over de plaats in het netwerk van sites en apps waar jij je advertentie wilt zien verschijnen, kan je hier beslissingen nemen.
Het is een boeiend proces waarin je eindeloos kunt tweaken en bijstellingen maken, zodat je advertentiecampagne echt het maximale opbrengt. Ben je tevreden met je instellingen, dan dien je ze in. Facebook checkt nog even of alles in orde is en hop: jouw eerste advertentie staat live!
Welke soorten Facebookadvertenties zijn er? Waarvoor zet je ze best in?
Facebook biedt jou een enorme waaier aan mogelijkheden wat advertenties betreft. Een kort overzicht van de belangrijkste soorten.
Afbeelding – single image - Eenvoudig; gemakkelijk te maken en te gebruiken; duidelijk. Een foto en een stukje wervende tekst doen wonderen om je zaak te laten opvallen.
Afbeelding - Multiple image - Mag het iets meer zijn, dan kun je met verschillende kwaliteitsbeelden een fotoalbum of een ronddraaiende carrousel van beelden maken.
Video-advertenties - We worden dagelijks bestookt met video, dus gaan we steeds vaker bewegende beelden verwachten, óók in de reclame. Een verhaal over je zaak te vertellen? Dit is dé vorm daarvoor!
Stories - Als je een klein, pakkend mini-verhaal te vertellen hebt waarin jouw zaak de hoofdrol speelt, is dit de manier om het te doen. Werkt met verticale video – niet toevallig perfect passend op een smartphonescherm. Via Instagram Stories kan je een geïnteresseerd publiek opbouwen en je zaak dagelijks promoten.
Collecties - Een collectie-advertentie bestaat uit een primaire video of afbeelding met drie kleinere beelden er netjes onder. Dit is hét format waarmee je mensen kunt laten zien wat jouw zaak voor hen in huis heeft.
Playables - Als je de gebruikers even wilt laten proeven van de mogelijkheden van jouw nieuwe app, dan doe je dat met een Playable advertentie. De klant kan even proberen voor hij koopt en voor je het weet…is hij verkocht!
Wat zijn dynamische advertenties en hoe ga ik ermee aan de slag
Heb jij in je zaak een uitgebreide catalogus aan producten klaarstaan voor je klanten? En wil je die via Facebook of Instagram graag in the picture zetten? Dan raden we je aan om even goed op te letten. Dynamische advertenties zijn namelijk specifiek voor dat doel ontworpen.
In een notendop worden via die dynamische advertenties de juiste producten getoond aan de juiste mensen. Als iemand op het internet of via een app interesse heeft laten zien in jouw soort producten, dan zal die persoon, als jij een dynamische advertentie hebt lopen, automatisch jouw materiaal in advertenties te zien krijgen. Dat geeft je een flinke voorsprong op de concurrentie!
Dynamische advertenties laten aan mensen dus net die producten zien die aansluiten bij hun interesses. Maar ze doen meer dan dat: ze herinneren shoppers die artikelen hebben bekeken, maar niet gekocht, aan jouw voorraad die voor hen staat te wachten.
Ook hiervoor kan je de Meta Business Suite gebruiken. Als je daar een Bedrijfsmanager-account aanmaakt, kan je je productcatalogus uploaden, zodat je aan iedereen de perfecte producten kan laten zien.
Waarover mag je niet adverteren op Facebook?
Facebook en Instagram zijn indrukwekkende platformen van sociale media. Net omdat ze allebei zo groot zijn, hanteren ze strikte regels over wat kan en niet kan – ook als het gaat over advertenties. Uiteraard is alles wat ongepast of illegaal is, niet gewenst – dat spreekt voor zich. Maar ook té sensationele of té controversiële inhoud passeert de strenge filters niet.
Alles wat je aanmaakt en doorstuurt ter controle, zal door de mensen achter de Meta Business Suite met een positief kritisch oog worden bekeken. Is de taal gepast? De grammatica in orde? Werken alle links naar behoren? Zijn de websites achter de links ook betrouwbaar en consumentvriendelijk? Voor de ondernemer die met hart en ziel voor zijn of haar zaak staat, zijn al die regeltjes geen probleem. Ze scheppen bovendien een veilige omgeving voor iedereen die Facebook en Instagram bezoekt. En dat is ook voor jouw zaak een positief punt.
Hoe ziet een goede Facebookadvertentie er uit? Wat moet een goede Facebookadvertentie bevatten?
Er zijn maar een drietal basisbouwstenen voor een goede advertentie. Eens je het evenwicht tussen de drie correct aanvoelt, maak je advertenties die aanslaan bij het Facebook- en Instagrampubliek.
Tekst - Schrijf met mate en in de juiste bewoordingen: we kunnen het niet genoeg benadrukken. Zeker op platforms als Facebook en Instagram is één goedgekozen woord meer waard dan twintig watervalzinnen. De tekst staat bovendien beter niet boven op de afbeeldingen, maar in het daarvoor voorziene tekstvak.
Beeld - Hou de copy (de tekst) beperkt en laat ze zeker geen afbreuk doen aan de inhoud van je kwaliteitsfoto. Een goede headline – een titel – maakt je afbeelding nóg meer waard en zal mensen aansporen om te reageren op jouw call-to-action (cta): dat is de oproep die je doet aan je potentiële klanten om iets te doen richting jouw zaak.
Video - We kijken steeds vaker video en gebruiken almaar meer videobeelden om een boodschap over te brengen. Facebook en Instagram zijn op dat vlak geen uitzonderingen. Een goedgemaakte video die de aandacht vanaf de eerste seconde vangt: dát is vaak een troef om je zaak een boost te geven. Let erop dat je die video, zowel voor Facebook als voor Instagram, verticaal opneemt. We kijken allemaal namelijk steeds vaker naar sociale media via onze smartphones.
Analyseer de resultaten van je campagne
Meten, is weten: ook – en zeker! – in advertentieland. Als je advertentiecampagne een tijdje loopt, is het bijzonder interessant om in de Meta Business Suite bij Advertentiebeheer te gaan grasduinen in de resultaten. Want als jij weet wat werkt, kan je het de volgende keer niet alleen herhalen, maar het ook nog verbeteren!
Je komt er heel wat te weten over het aantal mensen dat je advertentie ziet; over het deel van hen dat beslist heeft om door te klikken en over de totale kost die aan jouw advertentie verbonden is. Die resultaten kan je bekijken over een bepaalde periode, of je kan ze opdelen binnen verschillende leeftijdscategorieën of geslachtsgroepen. Wil je weten of jouw advertentie het beste werkt op Facebook, of toch op Instagram? De kennis staat op jou te wachten in de coulissen van de Meta Business Suite. In een apart artikel gaan we hier binnenkort dieper op in.
Kan je wat ondersteuning gebruiken om te adverteren op Facebook, dan kan je uiteraard terecht bij ONE MAN AGENCY.
Bron: digitale versnelling