Hoe maak je social media algoritmen boos?
Bijgewerkt op: 3 okt.
We zijn continu op zoek naar manieren om ons bereik op sociale media te vergroten. Algoritmes veranderen vaak, dus we moeten bijblijven. Naast de vraag "wat werkt", is het ook belangrijk om te weten wat je absoluut moet vermijden. In dit artikel lijst ik even de belangrijkste social media kanalen voor je op.
Hoe je het Linkedin-algoritme boos maakt:
1. Clickbait
Een spannende eerste zin maken en na de ‘lees meer’-knop over iets anders verder gaan? Niet doen! Een belangrijke pijler voor het LinkedIn-algoritme is het openklikken van de tekst. Maar wanneer lezers vervolgens snel wegscrollen van de tekst, werkt dit eerder tegen je dan voor je. De ‘dwell time’ (tijd die lezers aan je post besteden) is van sterke invloed op het verdere bereik van je post. Lezers die klikken en wél blijven lezen, helpen uiteraard bij het vergroten van het bereik. Zorg dus simpelweg voor een goede tekst met een pakkende inleiding die relevant is voor het gehele onderwerp.
2. I-like-you-you-like-me-groepjes maken
LinkedIn boost groepen? Niet doen. Sterker nog, dit is tegen de regels van LinkedIn. Je hebt kans om geblokkeerd te worden als je handelt in strijd met de gebruikersvoorwaarden.
3. Taggen zonder reacties
Iemand taggen en vervolgens geen like krijgen. Naast dat het een tikkeltje pijnlijk is… werkt het ook het algoritme tegen. Soms taggen mensen gebruikers om likes te genereren, of om hun netwerk te bereiken. Maar als deze mensen zelf niet op de post reageren, kan dit het bereik dus zelfs afremmen.
4. Reposten
Reposten is uit, zo blijkt! En dan helemaal de variant met eigen aanvulling. Op het moment werkt een like meer stimulerend dan iets reposten. Dat was voor mij een verrassend inzicht. Een like werkt goed, een comment nog beter. Vooral als de comment inhoudelijk relevant is. Hier speelt ook nog mee wie er repost of reageert. De invloed van een medewerker is sowieso kleiner dan die van iemand van buitenaf.
5. Privé-content en zielige verhalen
De afgelopen zomermaanden was het weer bal met al die vakantiekiekjes. LinkedIn heeft laten weten dat het algoritme zo is aangepast, dat deze privé-content/zielige verhalen wel in het directe netwerk wordt getoond, maar voor 2e-graads connecties en wordt afgeremd.
Hoe je het Instagram-algoritme boos maakt:
1. Algoritmische Censuur
Het gebruik van meer dan 30 hashtags kan leiden tot blokkering van een post.
De inhoud wordt soms niet gedeeld met volgers, bijvoorbeeld door het gebruik van auteursrechtelijk beschermde muziek. Dit geldt dan voor muziek die er bij de video inzit, niet voor muziek die je uitkiest bij je post vanuit het systeem.
2. S*ks en alcohol
Creatieve manieren om woorden zoals ‘seks’ of ‘tepels’ te omzeilen, worden snel opgepikt. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van alternatieve spellingen.
Instagram verbiedt afbeeldingen van vrouwentepels, maar mannentepels worden wel toegestaan. Penissen zijn dan weer wel gevoelig. Een voorbeeld hiervan is @SpektakelWonen. Eigenaar Jeroen maakt keramieke-objecten, waaronder penissen. Deze moet hij op Instagram blurren om censuur te omzeilen.
Video’s of foto’s met alcohol wordt als 18+ content beschouwd. Daarom worden ze vaak beperkt in zichtbaarheid. Zeker als er een combinatie is met muziek, wordt het bereik beperkt.
3. Medische content
Operatiefoto’s worden vaak geblurred door Instagram. Een voorbeeld is Hand Surgery Hub (Xander Smit), waarbij foto’s van operaties eerst werden geblokkeerd, maar uiteindelijk na herhaalde meldingen werden goedgekeurd met de inhoud nog steeds geblurred.
TikTok is minder streng in vergelijking met Instagram wat betreft het tonen van bloederige inhoud. Denk aan de liposuctievideo’s van Dr. Miami. Mocht je een liefhebber zijn, zoek dan daar je heil.
4. Geweld en ongelukken
Verschillende gebruikers zien verschillende soorten inhoud, afhankelijk van hun interesses en eerdere interacties. Ongelukken en gruwelijke beelden worden soms getoond, afhankelijk van het kijkgedrag en de voorkeuren van de gebruiker. Kirsten geeft als voorbeeld:
TikTok
Hoe je het TikTok-algoritme boos maakt:
1. Saaie content zonder hook
Een inkopper, maar ook voor TikTok geldt de relevantie logica: als je geen views behaalt, wordt het verdere bereik beperkt. Het is natuurlijk het doel van TikTok om gebruikers zo lang mogelijk op het platform te houden. Dus zorg voor een aantrekkelijke hook in de eerste 3 seconden.
2. Te vaak én te weinig posten
Luister niet naar de mythe dat je 3x per dag iets moet plaatsen voor het algoritme. Plaats regelmatig content, maar overdrijf niet. Te vaak iets posten vergoot de kans op kwalitatief slechte content. Daar wordt het algoritme niet blij van. Plaats liever 1x per dag relevante content voor een specifieke doelgroep.
3. Vragen om likes
Wat echt een no-go is voor het algoritme: aan het einde van je video vragen of mensen het bericht willen liken en je willen volgen. Het algoritme beloont je voor video’s die uitgekeken worden. Als je een saai einde plaatst, is de kans groot dat de kijkers direct afhaken en dat vindt het algoritme niet leuk.
4. Betaalde volgers
Logisch, maar het noemen waard. Ingekochte volgers volgen jouw content niet écht, waardoor jouw bereik juist zal afnemen. In datzelfde straatje geldt de ‘follow for follow’. Je wil relevant zijn voor een bepaalde doelgroep. Met dit soort strategieën fok je alleen het algoritme op en trek je (meer van) de verkeerde volgers aan. Niet doen dus. Kwaliteit gaat nog altijd boven kwantiteit.
5. Opnieuw posten
Loopt je post niet zoals gewenst? Pak dan eerder je verlies, dan dat je de video delete en opnieuw post. Dit wordt gezien als spammen. Daar houd geen enkel socialmedia-platform van. Een post die eerder viral ging opnieuw plaatsen, werkt ook averechts trouwens. Als je geen views hebt en je ziet bij je stats de melding ‘Not eligible for the For You feed‘, dan heb je de regels overtreden dat je originele content op het platform moet delen. Als je dit te vaak doet, riskeer je zelfs een ban.
Hoe je het Facebook-algoritme boos maakt:
1. Content plaatsen puur om te posten
Het lijkt voor de hand liggend, maar het gebeurt te vaak. Het gaat niet om jou, maar om je publiek. Maak dus content voor hen.
2. Inconsistent posten
Als je zo onregelmatig post dat je publiek nooit weet wat ze kunnen verwachten, stoppen ze minder snel met scrollen bij het zien van je naam én haken ze sneller af als je content niet aansluit op hun verwachtingen.
3. Te vaak posten
Echt waar. Facebook (en de meeste andere platforms behalve X) serveert je posts meerdere dagen uit. Als je te vaak nieuwe dingen post, pusht het algoritme meestal alleen je laatste post. Hierdoor krijgen eerdere posts minder aandacht. Het duurt vaak even voordat Facebook doorheeft voor wie je posts relevant zijn. Door te snel te posten, geef je het platform niet genoeg tijd om dit uit te zoeken, wat zonde is.
4. De relevantie achter een link verbergen
Mensen besluiten binnen 3 seconden of iets de moeite waard is. Als ze de waarde van je post niet direct zien, haken ze af en dat vindt het algoritme niet fijn. Begin direct met de essentie en biedt waarde in de post zelf. Gebruik links of aanvullende content pas na de eerste 20 seconden van je video bijvoorbeeld.
5. Steeds dezelfde invalshoek
Het algoritme van Facebook wil unieke content zien, net als je publiek. Als ze merken dat je iets herhaalt, krijgt je post minder aandacht. Zorg er dus voor dat elke post een unieke en aanvullende invalshoek heeft. Als je bijvoorbeeld 3 keer over dezelfde lezing wil posten, gebruik dan steeds andere foto’s en vertel een ander verhaal. Laat verschillende mensen aan het woord of bespreek diverse aspecten van het evenement. Dit is ook leuker voor je publiek, want als ze steeds iets nieuws ontdekken, blijven ze meer betrokken.
Conclusie:
Algoritmes zijn ontwikkeld om ieder social media-platform interessant te houden voor de gebruikers. Relevantie staat centraal, maar de nadruk ligt per social-medium net anders. Zo stem je het LinkedIn-algoritme ongunstig met Irrelevante content, en die van TikTok wanneer het ‘saai’ is. Ook zijn er trucs om ieder algoritme boos te maken, zoals te vaak posten.