top of page

Waarom is je merktaal zo belangrijk?

Merken spenderen terecht heel veel aandacht aan hun visuele identiteit, hun look & feel. Het volledige plaatje moet nu eenmaal kloppen zodoende jouw klant zich kan identificeren met jouw bedrijf of merk. Of het nu over een visitekaartje, website, offerte, balpennen, advertenties, beursstand en zo veel andere communicatiematerialen gaat. Er moet een constante herkenbaarheid zijn.

Maar het is niet enkel hoe je eruit ziet. Hoe je klinkt is van even groot belang. Je kan het eigenlijk vergelijken met een je eerste kennismakingsfase in het verleidingsproces. Of je nu op date gaat of een eerste business meeting met iemand inplant, er goed uitzien (jouw branding) is altijd belangrijk. Zowel voor jou als persoon als voor je merk. Maar de boodschap die je brengt en hoe je die brengt is van even groot belang.


1. Toon dat je anders bent dan de andere merken

We gaan niet voor eenheidsworst, probeer er dus met jouw merkcommunicatie bovenuit te komen. Je probeert je als merk te onderscheiden met jouw product of dienst, prijs, service, etc. Probeer dat dan ook door te trekken in je merkcommunicatie op alle vlakken: de geschreven communicatie naar klanten op de site, in mailings, brieven, facturen, hoe je de telefoon opneemt, interne communicatie, klachtenbehandeling en ga zo maar door. Breng alle soorten momenten in kaart en ga na welke je merk ondersteunen (en welke niet). Kies voor het communiceren van een duidelijke merktaal en zorg ervoor dat je steeds een eenduidig (en eenvoudig) verhaal vertelt.


2. Spreek de taal van je klant

Als je jouw doelgroep(en) benadert op de juiste manier, verhoog je de interactie met klanten en/of prospecten. En daar kan je alleen maar voordeel uit halen. Denk daarbij aan een grotere naamsbekendheid, een overtuigende expertise maar vooral een betere relatie met de klant = hogere conversieratio. Breng hier ook je verschillende doelgroepen in kaart en stem je communicatie af op maat van je klant/doelgroep. Door na te denken over je doelgroep als een groep individuen krijg je meer inzicht over je potentiële klanten. Waar hun interessevelden liggen, hoeveel beslissingsbevoegdheid ze hebben of hoe ze bijvoorbeeld reageren op formeel of informeel taalgebruik.


3. Geef je merk persoonlijkheid

Je merktaal maakt deel uit van jouw branding. En die branding bedenk je niet zomaar, die ontstaat uit jouw bedrijfs-DNA en dus uit jouw kernwaarden. Als je op de juiste manier communiceert, zou je in principe jouw merk tussen de regels moeten kunnen lezen. Wat is jouw merktaal? Hoe communiceer jij met klanten, leveranciers, intern of extern. Bestaat er een kans dat bijvoorbeeld klanten jouw merktaal herkennen? Communiceer jij op zo’n manier dat je klanten meteen weten dat ze met jouw merk communiceren?


Hulp nodig? Aarzel niet om One Man Agency te contacteren.



Bron: www.omcollective.be

bottom of page