Waarom lokaal gevonden worden belangrijk is!
Vraag aan ondernemers waar hun doelgroep zit, en meestal zal het antwoord zijn: "in een straal van 20km rond mijn bedrijf." Lokale vindbaarheid in zoekmachines zoals Google is daarom belangrijker dan ooit. De praktijk leert me echter dat dit voor veel ondernemers een struikelblok blijft.
Hoewel het belangrijk is om jouw bedrijf op nationale schaal op de kaart te zetten, is lokaal gevonden worden ook van groot belang. Sterker nog, lokaal gevonden worden is wellicht zelfs belangrijker dan de vindbaarheid op grote schaal. Waarom?
1. Je spreekt de juiste doelgroep aan
De belangrijkste reden waarom lokaal gevonden worden zo belangrijk is, is het feit dat je hiermee in staat bent om de juiste doelgroep aan te spreken. Ben je bijvoorbeeld actief als zelfstandige loodgieter in Herentals, dan heb je er niets aan als mensen in Oostende jouw website of advertenties zien. Je wil er namelijk voor zorgen dat mensen uit de omgeving bij jou terecht komen. Door lokale vindbaarheid is het mogelijk om je te richten op mensen in jouw directe omgeving.
2. Je komt betrouwbaar over
Als je een naam wil opbouwen in jouw regio, dan is het van belang om je te profileren als een lokale ondernemer. Lokale ondernemers hebben nu eenmaal een betrouwbare uitstraling ten opzichte van grootschalige bedrijven. Dat komt mogelijks doordat lokale ondernemers sneller te maken krijgen met mond-tot-mondreclame. Leg je focus op lokaal gevonden worden en dan zal ook jij in staat zijn om een betrouwbare reputatie te realiseren binnen jouw eigen regio.
3. Je kunt veel geld besparen
Wist je dat het mogelijk is om geld te besparen door lokaal gevonden te worden? In tegenstelling tot grootschalige landelijke campagnes liggen de kosten voor lokaal adverteren aanzienlijk lager. Zo kan je op jaarbasis flink kosten besparen bij de promotie van je bedrijf. Bij Facebook of Google is het mogelijk om een advertentiecampagne te starten gericht op mensen binnen een beperkte straal rondom jouw bedrijf.
Besluit
Zoals je ziet, is lokaal gevonden worden voor veel ondernemers van groot belang. Door het aanmaken van een juist gestructureerde en geoptimaliseerde website, in combinatie met het opzetten van enkele praktische toepassingen zoals bijvoorbeeld Google Business, kom je al een heel eind. Daarnaast zijn er nog tal van andere aspecten die je lokale vindbaarheid kunnen beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan aanwezigheid op bedrijvengidsen en sociale media, waarop ook je adres en link naar je website vermeld staat.
Bron: https://www.digitaleversnelling.be/