Weet jij al wat je de volgende maanden gaat communiceren?
Ik kan het niet genoeg zeggen maar een duidelijk overzicht hebben van jouw marketing/communicatie is ontzettend belangrijk. Hoe ga ik te werk?
Ten eerste lijst ik op welke kanalen ik allemaal heb. Mogelijke kanalen kunnen zijn: website met blogartikelen, social media kanalen, e-mailmarketing, advertenties in print, google & social media, radio, tv, bestickering wagenpark ... Kortom een lijst om U tegen te zeggen. Mijn tip: beperk je tot de meest frequente kanalen.
Het succes van jouw communicatie zit hem in het volgen van een duidelijke planning!
Vervolgens ga ik per kanaal kijken wat & wanneer ik ga communiceren. Dit kunnen wekelijkse of maandelijkse terugkerende blokken zijn. Kijk zeker eens in jouw statistieken wat het beste moment is en wanneer je doelgroep online is.
Persoonlijk probeer ik maandelijks één blogartikel te schrijven, één à twee social media posts per week, een stories op Instagram, één nieuwsbrief per kwartaal en zet ik betaalde ads in. De foto in bijlage is louter informatief maar deze toont wel aan hoe eenvoudig het is een overzicht te houden op jouw communicatie. Onverwachte of nieuwe opportuniteiten noteer ik gewoon op een post-it of schrijf ik bij ideeën.
Loop niet achter de feiten aan maar plan alles in.
Met post-its kun je zelf (of je medewerkers) toevoegingen doen of ideeën aanreiken. In één oogopslag zie je in welke maanden je een tandje moet bijsteken, waar je extra middelen moet inzetten om sales te ondersteunen, welke producten of diensten je in de kijker moet zetten, wanneer je relatiegeschenken moet uitdelen, hoelang een campagne loopt ...